Det at sove godt er en gave og det er meget muligt, at du i denne tid sover helt anderledes end du plejer.

Der er blevet meget fokus på søvnens gavnlige virkninger, og det kan godt gøre dig endnu mere frustreret, hvis du ikke kan sove.

  • At ligge og kigge på uret er generelt en dårlig ide.
  • Stå hellere op og foretag dig noget afslappende.
  • Eller lig og lav Body scanning, meditation eller lignende øvelser.

Du er ikke den eneste.

Det er forventeligt, at mange under denne pandemi har problemer med at falde i søvn.  Vores hverdag og sociale liv er brudt op på en måde som vi hele tiden skal forholde os til. De irrationelle og mindre positive tanker dukker op og virker forstyrrende på vores normale, rytme ikke mindst når vi skal hvile os og sove.

Bekymring for at blive smittet, tanker om vores børns begrænsede hverdag, og emner som ”bliver verden igen normalt fungerende”, kommer let til at fylde for meget når vi skal sove.

Ja verden er blevet og bliver nok en anden efter pandemiens ophør, men det er måske også din chance for at revidere dit liv og søge det meningsfulde for dig.

Søvnråd

Der er mange gode søvnråd, og måske kender du de fleste, men måske ikke alle.

  • Hav det køligt i dit soveværelse.
  • Luft ud, så det føles friskt og indbydende.
  • Gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid hver dag. Det er naturligvis svært at overholde, men har du søvnproblemer, kan du i en periode tilstræbe det.

Nogen sammenligner hjernens evne til at sove, lidt som en muskel, der kan trænes, og som elsker regelmæssighed.

I løbet af dagen

Husk at små hvil i løbet af dagen er ok, når du har sovet dårligt, og meditation kan få din hjerne til at slappe af give dig overskud.

Lad være med at sove i løbet af dagen, hvis du lider af søvnbesvær, det kan være fristende, men så sender du bare aben videre, til måske endnu en søvnløs nat.

Dyrk minimum 30 minutters motion, helst udendørs, om dagen, så du oplever at du også rent fysisk er træt. Men dyrk det nogle timer inden du skal sove.  Det er en super god ide og det behøver ikke at være hård motion, en god gåtur kan være guld værd.

Inden sengetid

Sluk for skærme min. 1 time før sengetid. Det er nok ikke sandsynligt at du vil følge det råd, men tænk på at skærme stimulerer din hjerne, og du har brug for at udløse dine antistress hormoner, altså læse, kramme, nusse kæledyr, varme karbade, blid musik, måske en lille ”snack” og varme drikke. Det er også at anbefale at læse en bog /historie, der interesserer dig.

Kaffe er for langt de fleste et ”no go” efter kl. 16.00, og begræns det i øvrigt til et par kopper i løbet af dagen.

Drik noget beroligende

Te kan både fås som stimulerende og det modsatte, så det er vigtigt at finde den rette for dig.

Der er mange gode typer af te, der har beroligende effekt. Kamille te er jo et af de ældste råd, og med mælk og honning bliver det måske noget, du synes er lækkert.

Alkohol anbefales ikke før sengetid, selvom et godt glas rødvin giver fornemmelsen af afslappethed og er sundt for meget andet.

Som tidligere nævnt er det sundt at fokusere på det, der fungerede godt for dig i dag, og fint at skrive det ned. Det øger din glæde og udløser gode følelser i kroppen.

Sluttelig vil jeg sige, husk at det ikke er en katastrofe, at du ikke kan sov, hvis det kun er i en periode. Dine dage bliver næppe så gode, og du får nok ikke udrettet så meget, som der hvor du har haft gode nætter, men pyt. Det skal nok gå.

Er søvnløshed et stort problem for dig så kontakt din læge og tal evt. med vedkommende om produktet melatonin kunne være noget for dig?

Melatonin er noget kroppen selv producerer som søvn præparat, og er derfor langt sundere for de fleste end traditionel sovemedicin.

 

God fornøjelse.