Smerter giver stress

Føler du dig forpustet eller stresset, så er du ikke den eneste. Stress er en realitet for mange mennesker i dag, og især for den smerteramte. Det kan være meget stressende at have smerter, og hvis du har kroniske smerter, vil det ofte have indflydelse på psyken.

Læs også: Hvad sker der i kroppen, når du har stress?

Akutte smerter

Alle ved, hvad smerter er. Vi har alle sammen følt det på egen krop. Et albuestød, et slag eller en forkert bevægelse. Vi ved, at en akut smerte er en vigtig advarsel fra kroppen om, at der er noget galt et sted. Faresignaler ved akutte smerter kan for eksempel være:

  • Pludseligt opståede smerter
  • Du har tabt dig uden grund
  • Har dobbeltsyn
  • Stærk hovedpine
  • Har føleforstyrrelser (f.eks. ikke kan mærke et område) eller mister kræfterne i ben/arm, får problemer med at holde på urin eller afføring
  • Problemer med svimmelhed i udtalt grad

Oplever du nogle af ovenstående faresignaler, skal du til undersøgelse og behandling hurtigst muligt.

Lever du med kroniske smerter?

Ved langvarige smerter er det anderledes. Her varer smerten ikke kun længere tid, men den kan være invaliderende på andre områder af dit liv.

Det kan for eksempel være, at du har kronisk ondt i ryggen, lider af tilbagevendende migræne eller har smerter som følge af en skade.

Det er kun en naturlig reaktion at forsøge at holde sig i ro og passe på sig selv ved for eksempel ikke at deltage i sociale arrangementer eller begrænse samværet med venner og familie. Men på længere sigt kan du føle dig isoleret, mens livet måske føles at gå i stå.

De kroniske smerter fylder i dit liv, – og faktisk også i hjernen. Mange oplever, at de med kroniske smerter ikke længere kan fornemme, om det er det fysiske eller de psykiske eftervirkninger, der er mest stressende.

Læs også: Sådan kommer du af med stress

Sådan kan smerter give stress

Det forholder sig sådan, at området for smerteoplevelse vil brede sig i hjernen nærmest som vand, der breder sig på et stykke stof. Dermed fylder det alt inde i hovedet, og vi kan kun fokusere på, at det gør ondt. Som forfatter Robert Storm Petersen sagde: “Hvad rager verdenssituationen mig? Jeg har fået en flue i øjet.”

Det nære – her smerterne – dominerer og kan invalidere en person.

Sådan overkommer vi smerterne

Det er bl.a. af disse årsager, at læger meget gerne vil smertedæmpe og lindre med medicin. Men i fysioterapien kan vi give vores patienter gode oplevelser omkring områder i kroppen, hvor de har ondt og i det hele taget ændre på smerteoplevelsen. Det gør vi blandt andet med akupunktur, så smerterne reduceres, og der opleves mere livsværdi.

Vi kan forklare og berolige ved at overbevise personen om, at det ikke er farligt, hvor det er tilfældet, og tale om at det går over.

En anden gavnlig teknik mod smertelindring er meditation, blid gymnastik og vejrtrækningsteknikker. Det virker lindrende, og hjælper dig til at være i kontrol over dit liv og smerterne.

Læs også: Få godt gang i de dybe vejrtrækninger

Spørg dig selv om dette

Vi kommer ikke igennem livet uden smerter. Men vi vælger selv, hvilken betydningen, vi tillægger og tillader smerterne at få i vores liv. Prøv blot at stille dig selv dette spørgsmål:

Vil du lade smerterne styre din færden og dermed dig? Eller vil du søge hjælp og smertelindring og være i kontrol over smerterne?

Jo mere du bliver afledt fra smerterne, jo mere vil du kunne fokusere på det gode i dit liv og i verden omkring os.

De bedste tanker fra Kathrine.