I denne tid er der megen usikkerhed, uro og frygt for fremtiden.

Det er jo helt naturligt, eftersom vi står i en situation, som aldrig er set i nyere tid, og som vi derfor ikke har nogen referencerammer til.

Vi undgår hinanden i supermarkederne, og sniger os kun ud til helt nødvendige opgaver. Derudover passer vi os selv, og vores nære familie. Vi synger sammen men alene og den danske hygge udfordres.

Vi bliver ængstelige

Vi frygter den nærmeste fremtid og hvilke betydninger hele denne situation vil have for os.

En vis naturlig frygt, som får tag i os alle idet vi kan tænke, ‘hvad hvis jeg eller mine kære bliver smittet, kommer jeg til at miste nogen jeg holder af, eller selv blive smittet, og måske smitte andre?’

Hvis denne tanke kommer til dig får du angst. Angst for fremtiden og helbredet. Når en naturlig frygt bliver til en egentlig angst er det, at den kan være svær at styre.

Der er forskel på frygt og angst

Den naturlige frygt ligger indenfor vores fornuft og er rationel og sund. Den får os til at tage alle beskyttelsesforanstaltninger alvorligt.

Angst er noget andet. Det ligger udenfor fornuften og er lagret i det mere følelsesmæssige.

Her er der desværre ikke altid så meget rationale eller fornuft, der råder. Man kan blive overvældet af fortvivlelse og desperation.

Et godt gammelt råd er: ‘Det skal nok gå’. Lidt mærkeligt og gammeldags, men det er jo helt rigtigt. Det bliver nok aldrig som før, men det kommer til at gå.

Et andet gammelt råd kommer fra en engelsk bøn der lyder:

Gud give mig den sindsro til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, 

Det mod der skal til at ændre de ting jeg kan,

og indsigten til at kunne kende forskel.

Det er jo ikke fordi bøn nødvendigvis ændrer virkeligheden. Men bøn ændrer mennesker, og vi mennesker kan ændre virkeligheden gennem fornyet livsmod og engagement og ikke mindst den vinkel, vi vælger at lægge på tingene.

Hvad kan du gøre?

Vi kan ikke ændre truslen fra coronavirus, vi kan kun forholde os aktivt til den. Hvad kan du gøre i en situation, hvor vi er små brikker i et stort spil?

Du kan forsøge at forholde dig til, at det kommer til at gå – og gå ok.

Du kan forholde dig til hvad, du har mod til at gøre, og dine muligheder som aktiv samfundsborger.

Du kan tilbyde at handle ind for de svage, købe en buket til en der har det svært

(Og for mit eget vedkommende kan jeg lave videoer, så folk kan træne hjemme gratis.)

Det er også beroligende for krop og sind at gøre noget, der glæder én og giver positiv adspredelse.

Jeg er gået i gang med komplicerede strikkeprojekter, som jeg tidligere ikke havde tid og overskud til.

Kontakte gamle venner, lave simreretter, gået med i fællesskaber, hvor man læser bøger, spiller med familien og løse sudoku.

Jeg bruger nu mest tid på, at forsøge at gøre det bedste for vores virksomhed Ikast Fysioterapi og Træning. Det er naturligvis vanskeligt i disse tider, men vi ved at vi har et godt produkt, der i almindelige tider bliver efterspurgt flittigt.

Disse råd kan hjælpe dig (bedre) igennem krisen

Sundhedsstyrelsen har samstemmende forslået tiltag på det mentale område.

Forskrifterne lyder, at vi skal huske at få en god nattesøvn;

  • spise sundt og varieret; være fysisk aktive;
  • holde os mentalt aktive;
  • lave strukturer i hverdagen;
  • vide, at det vi gør, gør en forskel;
  • accepter, at krisen kan være svær for vores nære relationer;
  • holde kontakt med omverdenen;
  • passe på os selv;
  • og skulle du blive smittet, så bebrejd ikke dig selv.

Måske meget selvfølgelige råd, men måske alligevel noget reelt at tænke over. Jeg håber at du kommer godt igennem krisen.

Husk at du altid kan bestille tid samtale eller parterapi på 97152242. Måske kan det være en hjælp til dig/ jer under krisen.

De bedste hilsner,

Kathrine Philipsen